lørdag 23. november 2013

Silhouette cameo

I dag skal jeg forklare litt mere om silhouette maskinen min. Siden jeg ikke har bilder fra når jeg har brukt den, så kan jeg bare tipse om forskjellige nettsteder jeg har funnet god hjelp og inspirasjon.

Denne fantastiske maskinen ser slik ut
Med maskinen følger det med ett program med noen maler/figurer man kan bruke, ikke så bra utvalg men man kan også få kjøpt en hel masse på nett. Når man har lært seg litt mere kan man lage(trace) egne bilder og mønstre.

Den kan brukes til ganske mye, men jeg har kun brukt den til å lage strykemerker for klær og så har min datter og venninna laget valentineskort til kjærestene. Fant dessverre ikke bilde av de, men her er noen av strykemerkene jeg har laget:
Mønsteret til "my little pony" som er på det siste bildet fant jeg HER, der er også en fin forklaring på hvordan man "tracer" ett bilde. Dvs at man lager ett mønster til silhouettemaskinen av et bilde man har på dataen.
 Jeg har ennå ikke fått prøvd meg på strykemerker med flere farger, det står øverst på min "skal prøves"liste. Hello Kitty her er ett bilde jeg har lastet ned og tracet, dvs at jeg har laget det om til ett bilde som cameoen kan skjære ut i heat transfer vinyl. 

Ellers er jeg veldig begeistret over at man kan bruke refleks i heat transfer utgave og stryke på b.l.a luer. 


Ett tips før man setter igang og det er å finne de rette innstillingene på kniven før man setter igang, jeg gjorde mange feil til å begynne med. Kniven kutta igjennom både vinylen og i matta, men fant en DIY video på nett som hjalp meg masse. 

Vet ikke om dette var til noen hjelp for "uvitende", men om man går inn på Youtube og søker på silhouette cameo, så er det mange bra videoer med forklaringer på det meste. Silhouette America blog viser også mange fine ting som er laget med cameoen. Man har uendelig med muligheter siden man kan lage veggord, skrive, lage prinsessekroner, sjørøverhatter, masker o.s.v, man trenger bare det rette tilbehøret. Jeg er selv ennå på utforsknings stadiet og det er veldig spennende.

God natt!






2 kommentarer:

  1. Hei, så fine trykk du har laget! Nå skal jeg også prøve meg, men lurer litt på hvor du får tak i refleks?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager sent svar. Dataen min er på reparasjon, så da blir det ikke mye blogging. Kun når jeg får lånt meg en som nå :)
      Jeg bestiller refleks fra Sydilla eller gladagrodan.se :)

      Slett