tirsdag 14. januar 2014

Hvordan lage halsåpning

Denne forklaringen lagde jeg egentlig til en bloggvenninne, hun var så fornøyd med den at hun syntes jeg skulle legge den ut på bloggen så flere kunne ha nytte av den. Med noen små endringer, her er den:

Forsiden på genseren er brettet midt foran. Jeg skjærer av en bit og passer på at den er nok skrådd, så blir det lettere å få kantebåndet pent. Måtte prøve noen ganger før jeg fant ut hvor mye jeg måtte skrå den


Som regel må jeg klippe/skjære åpningen litt lengre enn det jeg allerede har tatt bort. Lettere å se hvor langt ned man vil ha den når man får lagt den rett vei, vanligvis ca. 5 cm.

 Så syr jeg sammen alle delene utenom den siste sømmen. Hvis man bruker vaskeanvisning og/eller størrelsesmerker kan man sette de på plass nå. Jeg setter de fast med knappenål midt bak, men det er lurest å sy de fast med noen sting så slipper man at knappenålen er i veien for kantingen.

Da er det bare å starte med kantingen.Jeg syr jeg nedover, når jeg kommer nederst i ”V”, så trekker jeg den høyre siden ned slikt at det blir en (noenlunde)rett linje. 


Når jeg syr bruker jeg hele hånda for å få fine buer, omtrent slik:
Jeg hjelper på en måte til å svinge stoffet med hele hånda, slik har jeg funnet ut at buene blir finest, kanskje du finner på noe annet.


Når du har sydd helt rundt, skal det se omtrent slik ut:


Nå bretter jeg den ene kanten over den andre. Om du har vært uheldig og fått en ujevn søm, så legg den underst. Er vel noe som heter jente og gutteåpning, men det bryr jeg meg ikke om, syns det er viktigere at sluttresultatet blir bra :)


   Nå syr jeg med vanlig symaskin noen sømmer fram og tilbake. Mulig jeg er pirkete, men jeg syns det blir finest hvis man syr mellom sømmene om du skjønner. Jeg syr altså mellom de to ytterste sømmene, dette er selvfølgelig en smakssak.  

Nå er det bare å brette halskanten mot hverandre, rette mot rette og sy sammen. Husk å ha litt ekstra tråd om du syr med overlock, så blir det lettere å feste den tilslutt.
Helt til slutt syr man sømmen ned med noen sting, så ser det penere ut. Om du ikke skjønner hva jeg mener kan du se på ett kjøpt plagg som er kanting på. 

Slik ble genseren med tilhørende bukse:


Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar